Basis verandermanagement training (8 weken)

Praktisch, resultaatgericht en efficiënt

Verandermanagement: De sleutel tot succes

Als professional, projectmanager of teamleider weet je dat verandering nodig is. Maar weet je ook hoe je een veranderproces soepel kan laten verlopen? Hoe je weerstand in teams kunt vermijden? En hoe je ervoor zorgt dat veranderingen ook daadwerkelijk gerealiseerd worden? Onze basis verandermanagement training biedt je inzicht in verschillende benaderingen en veranderaanpakken, vergroot je kennis en leert je praktische vaardigheden.

Ben je klaar om de volgende stap te zetten in jouw professionele ontwikkeling? Bekwaam je in verandermanagement en leer vaardigheden waarmee je een strategischere rol kunt vervullen in jouw organisatie!

Groepsgrootte Maximaal 10
Deelnemers Profit en non-profit (gemengd)
Duur 5 halve dagen, twee wekelijks, over een periode van 8 weken
Tijd Vrijdagmorgen, van 9.30 - 12.30 uur
Startdata 14 maart 2025, 26 september 2025, 13 maart 2026
Locaties In overleg met studenten. Vaak Amersfoort of Utrecht, soms Amsterdam, Rotterdam, Apeldoorn, Eindhoven, Assen
Opleider Luc Pieters
Kosten € 1350,- p.p. excl. BTW
Studielast Circa 2 uur per week
“Een aanrader voor iedere professional die werk wil maken van verandering!” Christel Janssen, klantmanager
Wat levert deze verandermanagement training je op?

Wat levert deze verandermanagement training je op?

De basis verandermanagement training is speciaal ontwikkeld voor een snelle, praktische en grondige kennismaking met verandermanagement in het algemeen en mensgericht veranderen in het bijzonder. Of je nu werkt in consultancy, procesoptimalisatie of projectmanagement, deze training geeft je:

  • Brede kennis: Leer verschillende benaderingen en aanpakken en de methoden en modellen die daarbij horen.
  • Praktische vaardigheden: Leer hoe je in een faciliterende rol je collega’s enthousiast krijgt om een verandering te realiseren.
  • Inzicht in wat mensen verandert: Leer hoe mensen reageren op verandering en hoe je enthousiasme kunt genereren met een mensgerichte benadering.

Leren in de praktijk

De basisopleiding verandermanagement duurt 8 weken. In die periode ga je een concreet verandertraject binnen jouw organisatie begeleiden: je leert door het te doen.

Je gaat een aantal stappen doorlopen die kenmerkend zijn voor verandermanagement en voor de mensgerichte benadering.

Om de week kom je met de opleider en de andere studenten bij elkaar. Dan bespreek je theorie en modellen en oefen je met methoden en technieken. Op deze manier verwerf je in een paar weken een stevig theoretisch inzicht en veel praktische ervaring.

Je gaat aan de slag met technieken als:

  • Verduidelijken van de veranderwens;
  • Waarderend interviewen;
  • Dialoog faciliteren;
  • Verhalen en scripts gebruiken;
  • Ideeën verbinden.

In een aantal weken leer je hoe je je collega’s enthousiast maakt, goede ideeën ophaalt en de wensen van het management met wensen van medewerkers verbindt.

Vrijwel alle studenten merken dat ze tijdens deze basis verandermanagement opleiding hun oorspronkelijke ideeën gaan bijstellen. Dat de werkelijkheid ingewikkelder is dan ze oorspronkelijk dachten. Dat hun eigen visie niet met alle aspecten rekening hield. En dat mensgericht veranderen een ontspannen manier van veranderen is, die heel veel enthousiasme en commitment losmaakt.

Dat is het doel van de basisopleiding: jou bewust te maken van wat verandermanagement inhoudt. En je te laten zien hoe effectief de mensgerichte benadering is. Zodat je daar met je collega’s en managers over in gesprek kan gaan.

Leren in de praktijk

Van onze studenten

"“Fijne korte opleiding in kleine groep voor een schappelijk bedrag. Deskundige begeleiding, aandacht voor eigen casus en casus van medestudenten. Heel veel geleerd en inzicht gekregen in korte tijd over aanpak van een organisatieverandering en mijn eigen rol daarin.”
Arjen van Zalinge, beleidsadviseur"

Voor wie is deze training bedoeld?

Deze training is ideaal voor professionals die:

  • Zich willen onderscheiden in een concurrerende markt door kennis van verandermanagement.
  • Hun team mee willen krijgen met een aansprekende aanpak.
  • Een soepel veranderproces willen dat ook snel tot resultaten leidt.

Wat is het resultaat van de training?

Na afloop van deze basisopleiding:

  • Kun je met een praktische en effectieve benadering aan de slag.
  • Begrijp je hoe je weerstand binnen teams kunt omzetten in medewerking.
  • Kun je collega’s en managers laten zien hoe je veranderingen kunt realiseren die je organisatie sterker maken.
Mensgericht verandermanagement

Mensgericht verandermanagement

Veranderen is mensenwerk. Maar mensen willen niet altijd veranderen, zeker als ze geen eigen stem in het proces hebben. Onze basis verandermanagement training is gestoeld op mensgericht veranderen: het betrekken van mensen bij de veranderingen, het verbinden van mensen met elkaar. Luisteren naar elkaar en suggesties inventariseren levert heel veel praktische oplossingen op.

In succesvolle verandertrajecten is deze mensgerichte aanpak steevast herkenbaar. Internationaal bekende methodes als Lean Management, Systemisch Veranderen, Theory U, Waarderend Veranderen en ADKAR zijn er op gebaseerd.

Tijdens onze verandermanagement training ga je ervaren hoe mensgericht veranderen mensen in beweging krijgt en leer je welke technieken daarbij nuttig zijn.

Waarom kiezen voor het Instituut voor Veranderkunde?

Waarom kiezen voor het Instituut voor Veranderkunde?

Wij zijn gespecialiseerd in (mensgericht) verandermanagement en hebben een duidelijke visie op hoe je daar vaardig in wordt:

  • Leren door te doen: Je gaat vanaf het begin zelf aan de slag in je eigen organisatie en leert daarvan.
  • Persoonlijke aandacht: Je opleider gaat in op jouw vragen, die spelen in jouw organisatie. En leert je de theorie en vaardigheden die daar nuttig voor zijn.
  • Ervaren trainers: Onze trainers hebben jarenlange ervaring in (mensgericht) verandermanagement en delen hun kennis graag met jou.

“Leuke cursus met een goede sfeer, waarbij Luc goed individueel aandacht geeft aan de cursisten. Dit had directe betrekking op de casus van de cursisten. Dit was daardoor direct toe te passen. Verder veel geleerd en mijn kennis weer verbeterd.” Etienne van Vrijaldenhoven, business process manager